Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 26 februari 2009

Biopremiär, bokrea och VM-brons

Jag är så sugen på att gå och se ”Män som hatar kvinnor” i helgen! Men jag måste vänta till nästa vecka eftersom min väninna som jag ska gå med är bortrest nu i helgen. Men den som väntar på något gott… Hoppas bara att filmen är bra… Normalt sett ska man hålla dig borta från filmerna som baseras på böcker man älskar eftersom de aldrig är lika bra. Men den här måste jag se!! Det är nämligen så att jag från och till faktiskt sörjer att jag redan läst "Millenniumserien", för jag är inte helt säker på att det någonsin kommer att finnas några mer böcker som kommer att fånga mig på det sätt som dessa gjorde. Stieg Larsson har verkligen fått till helheten – spänningen, samhällskritiken, karaktärerna och kärleken – allt skrivet på ett så fängslande sätt att det är omöjligt att lägga ifrån sig böckerna. Men eftersom jag har läst dem så hoppas jag nu att filmerna ska kunna fylla tomrummet efter böckerna, till viss del i alla fall! Jag lär återkomma till ämnet när jag varit på bio och sett den första delen.

I övrigt så blev det en sväng på bokrean i dag. Jag hittade en Mons Kallentoft som jag inte visste fanns. "Pesetas" heter den och är några år gammal. Det ska bli jättespännande att se om den är lika bra som "Midvinterblod" och "Sommardöden". Sedan hittade min kollega ”Den siste tempelriddaren” av Raymond Khoury. Enligt baksidan så handlar den om tempelriddarnas mörka historia och hemligheter. Upplägget känns lite som "Da Vinci koden" av Dan Brown och den älskar jag verkligen.
Dessutom väntar jag på böckerna jag beställde på Adlibris. Bl.a. "Andras plåga" och "I terrorns skugga" av Val McDermid.

Till sist måste jag gratulera de svenska längdåkningsdamerna till VM-bronset i stafett i dag!! Det hade jag inte ens hoppats på… Vilken slutsträcka Charlotte Kalla gjorde… Mycket imponerande!! Stort grattis! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar