Sök i den här bloggen

Translate

lördag 4 april 2009

”Naken ängel” av Ann-Christin Hensher (ljudbok)


”Naken ängel” är en bok som inte passar som ljudbok. Det är alldeles för många karaktärer att hålla reda på och det blir väldigt rörigt. Intrigen är ganska spännande men det är långt ifrån den bästa bok jag läst (eller hört). Diamanthandlaren Jacob Harel blir utsatt frö ett brutalt rån på Arlanda. Han blir bl.a. av med en ovärderlig diamant – den rosa solitären Naken ängel. Problemet är bara att varken försäkringsbolaget eller polisen verkar tro på hans utsaga om överfallet och snart är helvetet för Jacob och hans familj i full gång. Både polisen och försäkringsbolaget verkar tro att det är Jacob som arrangerat det hela.

Samtidigt får man följa flera karaktärer i deras kamp med rättvisan och samma försäkringsbolag. Advokat Ulrika Stål blir inkopplad i först ett fall men snart kommer hon i kontakt med de andra fallen. Man får också följa Ulrikas privatliv som innehåller en man, två barn och en älskare som råkar vara den polis som utreder Jacobs överfall och mordet på en av de män som man till slut lyckas hitta på film från Arlandas övervakningskameror. Man har kopplat honom och två andra män till det de tror är Harels försök till försäkringsbedrägeri.

Jag rekommenderar nog faktiskt inte denna bok. Den är rörig (kanske beroende på att jag valde den som ljudbok) och upplösningen kändes lite pressad och blev lite kort i jämförelse med allt annat som hände i boken. Nej den här boken får helt enkelt ett lågt betyg.
Nu hoppas jag att jag ska hitta en riktigt bra bok att läsa under påsken!!
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar