Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 13 maj 2009

”Utan ett ord” av Linwood Barclay


”Du vaknar. Huset är tomt. Din familj är borta.”

14-åriga Cynthia vaknar en morgon och upptäcker att hennes familj är borta. Det finns inte ett spår efter hennes mamma, pappa och storebror. Hon kan inte se att de sovit i sina sängar, ingen har stökat till i köket och båda föräldrarnas bilar är borta… 25 år senare då hon själv är gift och har en 8-årig dotter är hon med i ett TV-program som tar upp gamla olösta brott och mysterier. Hon hoppas på att det ska leda till att någon träder fram och talar om vad som hände den där natten 1983. Det kommer inte fram några riktiga spår efter programmet utan bara de vanliga knäppgökarna som talar om utomjordingar som fört bort familjen, att de fallit i en tidsreva och ett medium som hävdar att hon varit i kontakt med Cynthias mamma. Däremot så börjar det hända en del märkliga saker. Någon bevakar deras hus, en bil som dyker upp lite för ofta, konstiga e-post och telefonsamtal och så är det någon som varit i deras hus. Cynthia som aldrig velat tro på att hela hennes familj är döda får förhoppningar om att det är någon av dem som försöker ta kontakt. Ska hon äntligen få veta vad som hände med dem?

Det är den enda bok jag läst av Linwood Barclay och den är ganska bra. Det är lite segt i början då det inte händer alltför mycket, men ändå vill man inte lägga ifrån sig boken utan man fortsätter vända blad. Det är korta kapitel vilket alltid är positivt. Personligen har jag mycket lättare för böcker med korta kapitel eftersom jag inte vill sluta läsa mitt i ett. Den här boken läste jag på två dagar och även om den inte kryper in under skinnet så vill man gärna veta vad som hände Cynthias familj. Jag rekommenderar den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar