Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 4 augusti 2009

”Offerlek” av Mark Billingham


Snacka om natt och dag… Nu är jag glad att jag satsade på att läsa ännu en Billingham!! Den här boken var jättebra och jag kunde inte släppa den förrän jag läst ut den! Boken är uppbyggd så att man får följa både förövarna och polisen och det gör den spännande på ett väldigt bra sätt. Två kvinnor mördas på liknande sätt samma dag. Polisen ser snabbt likheten mellan morden men också skillnaderna. Det tar ett tag innan de inser att det är två mördare de jagar och att de mördat förut. Samtidigt får man se tillbaka i mördarnas liv; hur de träffades och vad som format dem till att bli det de är i dag. Man får också följa polisernas privatliv och det sätter också en extra krydda på handlingen. Den här boken kan jag varmt rekommendera!!

6 kommentarer:

  1. Har läst din blogg. Intressant.
    Vi har nog ungefär samma boksmak. Hälften av dina favoriter finns med på min bästalista.
    Har just läst ut "Men inte om det gäller din dotter" av Jan Guillou.
    Jättebra om man gillar Jan Guillou och Carl Hamilton
    Ch

    SvaraRadera
  2. Kul!!
    Jag gillar absolut Guillou :-) Hamilton-serien och "Tjuvarnas marknad" är kanonbra. Har lite svårare för Arn-böckerna och "Madame Terror" dock...
    Får ta och ge mig på "Men inte om det gäller din dotter" någon gång framöver.
    Skulle vara intressant att se din bästa-lista...!!

    SvaraRadera
  3. Min lista ? Hmmm... inte så lätt
    På plats ett självklart Millenniumserien.
    Sen har jag några till, än så länge utan inbördes ordning.
    Poeten
    Sommardöden
    Änglar o demoner
    Da Vinci koden
    Den sista tempelriddaren
    Arn-böckerna

    Resten måste jag fundera på. Det finns ju många böcker som man läst för många år sedan. Får gå och titta lite i bokhyllan. Några författare som kan vara aktuella är Robert Ludlum, Desmond Bagley, Stephen King

    Ch

    SvaraRadera
  4. Ja det är definitivt många likheter med min lista :-)
    Vill du så får du skriva din lista här på min blogg då du klurat ut ordningen och vilka böcker som är med på den!!
    Själv måste jag nog peta in "Dödens kemi" av Simon Beckett på min men först måste jag komma fram till vilken plats han förtjänar...

    SvaraRadera
  5. Äntligen är min lista klar. Ordningen hade jag svårt med. De 3 första är dock solklara.

    1. Milleniumserien Stieg Larsson

    2. Poeten Michael Connelly

    3. Änglar och Demoner Dan Brown

    4. Djävulens alternativ Fredrick Forsyth

    5. Sommardöden Mons Kallentoft

    6. Trilogin om Arn Jan Guillou

    7. Da Vinci koden Dan Brown

    8. Schakalen Fredrick Forsyth

    9. Den siste tempelriddaren Raymond Khoury

    10. Exodus Leon Uris

    CH

    SvaraRadera
  6. Vad kul att få din lista!! Den stämmer precis som du sa ganska bra med min. Trevligt med någon som har liknande läsintresse :-)
    Ser att du gillar Dan Brown och jag kan avslöja att det väntar mer spännande om honom på min blogg... Så håll koll på den!!

    SvaraRadera