Sök i den här bloggen

Translate

söndag 30 maj 2010

"Djävulen i spegeln" av Lesley Horton

Jag trodde inte så mycket på den här boken innan jag läste den. Den har hela tiden glidit längst ner i bokhögen när jag skulle välja en ny bok men nu i helgen var det den enda olästa boken hemma så det blev "Djävulen i spegeln" och jag är så glad över att jag äntligen läste den. Den var bra och spännande och intrigen var bra uppbyggd. Men de personliga problem som kriminalkommissarie John Handford har känns lite konstiga. För att förstå måste ni läsa boken.

Handlingen är den att en 15-årig flicka hittas död iklädd endast underkläder och en scarf på en hedniskt rituell plats. Flickan har varit försvunnen i veckor och nu hittas hon alltså död och det visas att hon mördats genom kvävning. Eftersom hon är mörkhyad blir det en del kulturkrockar och rasmotsättningar i fallet men det kompliceras också av att hon anklagat en av sina lärare för våldtäkt. Läraren har frikänts i rättegång men skolan har stängt av honom för att göra en egen utredning. Lärarna är på sin kollegas sida och de är inte glada över att det är Handford som utreder fallet pga att hans fru är lärare på samma skola. Det gör att varken lärare eller elever är intresserade av att svara på frågor och hjälpa till att hitta mördaren. Den våldtäktsmisstänkta läraren verkar i sin tur dölja en hemlighet och det gör det svårt för polisen att utreda fallet.

Jag uppmanar er att läsa "Djävulen i spegeln" för det är en bra deckare! Det enda som irriterade mig var att den svenska upplaga jag läste innehöll alldeles för många stavfel och felaktiga ord. Det är inte ovanligt att det saknas en bokstav här och där i en bok eller att man använt fel bokstav men i den här var det överallt... Mycket dåligt att ge ut den med så mycket slarv!!

2 kommentarer:

  1. Låter intressant. Måste erkänna min okunninghet. Har aldrig hört talas om Lesley Horton. Det får bli en ny bekantskap. Kommer säkert att läsa den. Dina rekomendationer brukar alltid vara bra.

    Ch

    SvaraRadera
  2. Det var en ny bekantskap för mig också men en trevlig sådan!! Kul att du tycker att jag brukar ha bra boktips!

    SvaraRadera