Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 5 januari 2011

"Peter Pans hemlighet" Michael Katz Krefeld

Michael Katz Krefeld är en ny bekantskap för mig men en trevlig sådan. Jag tycker att han har skrivit en mycket spännande bok och när han skulle kunnat nöja sig så fortsätter det och det hela är mycket mer invecklat och komplicerat än det verkar. Själva handlingen utspelar sig i Danmark och är ohygglig. Två nioåriga pojkar har rövats bort och hittats utnyttjade och mördade. De båda har ett klistermärke relaterat till Peter Pan i sina döda händer. När ytterligare en pojke hittas så förstår polisen att de har en seriemördare att hitta och gripa. Ungefär samtidigt så har den gravida läkaren Maja Holm flyttat tillbaka hem till sina barndomskvarter med sin norska pojkvän. Men när de döda pojkarna hittas så inser Maja att hennes idyll inte längre existerar och ju djupare Maja ofrivilligt (till att börja med) dras in i händelserna så börjar hon fråga sig om den någonsin funnits. Kriminalinspektör Katrine Bergman, som leder spaningarna, och Maja känner till varandra sedan skoltiden och båda kämpar på olika sätt för att hitta det monster som härjar och samtidigt sätter de allt på spel....

Jag tyckte det här var riktigt spännande och jag kommer att läsa mer av Michael Katz Krefeld. Dels finns "Stormvarning" som utspelar sig innan "Peter Pans hemlighet" och handlar om Maja Holm men så har också "Protokollen" kommit ut på danska och om den också översätts till svenska så är jag intresserad av att läsa den också.

1 kommentar:

  1. Låter spännande! Tror jag ska ta och läsa den.

    SvaraRadera