Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 13 april 2011

En värld utan slut - Ken Follet

England på 1300-talet. 4 barn är ute och leker på en förbjuden plats i skogen. De blir vittne till hur en ridare blir överfallen och skadad. Vi får sedan följa barnens väg genom livet i ett England som drabbas av sjukdomar och umbäranden, krig mot Frankrike och som domineras av kyrkans inflytande. Deras öden fortsätter att vara sammankopplade både inom yrkesliv, familj och kärleksliv. Boken är en riktig mastodont på drygt 1200 sidor. Kanske lite tung för att bekvämt kunna läsas i sängen. Den är dock väldigt fängslande och det kändes helt enkelt tomt när den tog slut. Tyvärr är jag för dåligt insatt i historia för att kunna bedöma om skildringen är historiskt riktig. Man kan till exempel fråga sig om det relativt öppna kärleks och sexliv som beskrivs i boken verkligen tilläts av kyrkan på den tiden. Några negativa saker om boken är att det ibland kanske är för mycket av ”vitt eller svart”. Vidare har författaren en tendens att gräva ner sig i tekniska beskrivningar. Men helheten är klart positiv. Kan verkligen rekommendera boken. Jag inte läst föregångaren Svärdet och spiran, men det ska vi snart ändra på.

1 kommentar:

  1. Tack för den recensionen Charles! Jag har inte läst varken Svärdet och spiran eller Envärld utan slut men jag har sett miniserien som gjordes av Svärdet och spiran och den var riktigt bra!! Det låter verkligen som att Ken Follet skrivit en bra uppföljare! Någonstans läste jag att han övertalats till det efter att Svärdet och spiran blev en succé.

    SvaraRadera