Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 4 maj 2011

"Alltför nära" av Linwood Barclay (originaltitel: "Too Close to Home")

Jag hade stora förväntningar på "Alltför nära" av Linwood Barclay eftersom jag tyckte att hans bok "Utan ett ord" var bra. Tyvärr så håller inte "Alltför nära" riktigt samma klass men jag tycker ändå att den är okej. Det börjar riktigt bra och spännande med att Derek, 17 år, gömmer sig i sin bästa väns, Adams, hem då han och hans familj ska åka på semester. De bor grannar och Derek har kommit på att han kan träffa sin flickvän Penny där ostört hela veckan då grannfamiljen är borta. Men han har inte hunnit vara ensam i huset länge då han hör hur deras bil kommer tillbaka och eftersom han inte hinner ut gömmer han sig i källaren. Vännens mamma känner sig krasslig och de har bestämt sig för att vända hem. Så ringer det på dörren, någon säger "svin" och sedan går allt snabbt. Han hör hur först pappan, sedan mamman och till sist Adam skjuts ihjäl. Sedan hör han steg som närmar sig källaren... Så långt är det riktigt bra och det fortsätter så ett tag men sedan tycker jag att det rör till sig lite väl mycket och någonstans förlorar intrigen sin nerv. Det känns som att det kunde blivit ännu mer av det än det blev. Men trots det så tycker jag nog att ni ska läsa "Alltför nära" om ni gillar spänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar