Sök i den här bloggen

Translate

söndag 3 juli 2011

"En visa för de döda" av Patrick Dunne (originaltitel: "A Carol For the Dead")

"En visa för de döda" är den första boken av Patrick Dunne som jag läst. Den är okej men den är inget speciellt. Det börjar väldigt trögt och emellanåt faller storyn tillbaka i just tröghet. Kanske beror det på att det blir lite för mycket historiska berättelser och beskrivningar av omgivningen och saker. Allt detta gör faktiskt att man ibland missar beskrivningar av det som är viktigt för själva intrigen. Boken handlar om arkeologen Illaun Bowe som får i uppdrag att undersöka en grav som innehåller liket efter en kvinna och vad som verkar vara hennes avkomma. Fostret är dock grovt missbildat och det är fler än polisen, Illaun själv och hennes kollegor som visar intresse för upptäckterna. När rättsläkaren undersöker kvinnokroppen som hittats visar det sig att hon inte bara mördats utan att det skett på det mest makabra sätt. Det ser ut som ett ritualmord. När sedan ägaren av den mark där kropparna hittats mördas på samma brutala vis så inser de som utreder fallet att det finns vissa personer som helst ser att en del hemligheter förblir begravda...

Jag kan inte helt rekommendera boken men jag kan heller inte såga den. Är man intresserad av arkeologi och irländsk historia så tror jag att man kan få större utbyte av boken men själv känner jag att jag hade behövt veta mer om just det innan jag läste "En visa för de döda" för det blev för mycket att ta in på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar