Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 augusti 2011

"Kameleonten" av Jules Hardy (originaltitel: "Mister Candid")

Jules Hardy är en ny bekantskap för mig. En trevlig sådan! Boken började lite trögt men den tog sig och jag tycker att "Kameleonten" är en riktigt bra bok! Den är inte riktigt den där typiska deckaren utan den har en egen karaktär. Boken handlar om den mytomspunne "mr Candid" som åker runt i USA och skipar rättvisa där rättssystemet inte klarar av det. Han mördar helt enkelt de värsta och grymmaste brottslingarna i landet. Han är lite av en folkhjälte även om åsikterna om honom går isär. Myndigheternas officiella inställning är att han inte existerar och även om det är så att han bara dödar de värsta så är han ju trots allt en mördare. Men hur blev han den han blev? Det är det boken handlar om. Charlie Kane är ett geni. Vid tre års ålder läser han New York Times, vid tretton års ålder är han ett matematiskt geni och börjar då läsa på Harvard. Där möter han sitt livs kärlek. På ytan har Charlie Kane hela världen öppen för sig. Utöver sitt smarta inre och hans kärlekslycka så ser han dessutom väldigt bra ut och kommer från en välbärgad familj. Men det är just också familjens historia som ligger honom till last. Pengar och välstånd är inte detsamma som lycka. Något som släkten Kane har mycket erfarenhet av...

"Kameleonten" är en annorlunda och bra bok som jag varmt rekommenderar!!

2 kommentarer:

  1. Kameleonten låter spännande o intressant. Den ska jag läsa när jag får tid.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

    SvaraRadera