Sök i den här bloggen

Translate

lördag 16 juni 2012

"På stort alvar" av Johan Theorin

Vilken underbar bok! Johan Theorin har samlat 15 noveller om Öland i "På stort alvar" och det är allt från spökhistorier och skrönor till vardagsberättelser och små kriminalgåtor. Eftersom det är noveller så finns det ingen handling att sammanfatta utan jag kan bara säga att berättelserna är fängslande, roande och lättlästa (kanske med ett litet undantag för "Pasnaljer" som delvis är skriven på öländsk dialekt... men den går att förstå och det finns en öländsk ordlista i slutet av boken). I en del av novellerna finns Gerlof Davidsson med, en underbar karaktär från Theorins böcker "Skumtimmen", "Nattfåk" och "Blodläge" (klicka på titlarna för att läsa om dem).
Jag älskade "På stort alvar" och jag läste den på en dag. Jag hade tänkt att jag skulle läsa en novell då och då i sommar men jag bara fortsatte att läsa och plötsligt var den slut...

1 kommentar: