Sök i den här bloggen

Translate

söndag 22 juli 2012

"Främlingars hus" av Reginald Hill (originaltitel: "The stranger house")

Efter Reginald Hills bortgång har jag som jag tidigare skrivit bestämt mig för att läsa de av hans böcker jag kan få tag i och som jag redan inte läst. Så nu har jag precis läst ut "Främlingars hus". Hill har verkligen en förmåga att berätta på ett fängslande sätt för trots att detta är en lång bok så finns det inga trista och långsamma delar i den och så är alla de böcker jag läst av honom.
"Främlingars hus" är kanske inte till fullo en deckare utan det är också en bok som ger läsaren en inblick i Englands historia och allt detta blandas ut med en gnutta spökhistorier. Till den lilla byn Illthwaite i England kommer den unga matematikstuderande Samantha Flood från Australien för att ta reda på hur det kom sig att hennes farmor lämnade landet endast 11 år gammal och hamnade på andra sidan jordklotet. Till samma by kommer också den f.d. präststuderande spanjoren Miguel Madero. Även han söker efter sina rötter. Samantha och Miguel har båda bokat rum på värdshuset Stranger House, ett ställe som i mer än 500 år upplåtit husrum åt främlingar från hela världen...

Jag tycker att det här är en mycket bra bok och hela sammansättningen av historien är mästerlig. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar