Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 24 juli 2012

"Gränsen" av Knut Faldbakken (originaltitel: "Grensen")

Nu är jag verkligen fast på Knut Faldbakken! För ett tag sedan läste jag hans "Nattfrost" och tyckte att den var jättebra så jag köpte "Gränsen" som är den första boken av honom som kom ut på svenska. Den utspelar sig före "Nattfrost" och den är minst lika bra. Fasldbakken är en riktigt bra berättare och det är spännande rakt igenom hela böckerna.
I "Gränsen" hamnar kommissarie Valmann mitt i den smuggling som pågår över norsk/svenska gränsen. Det rör sig om allt från narkotika till unga kvinnor. En bil full med frusna kycklingar kör av vägen och föraren försvinner. När polisen söker igenom bilen finner de spår av narkotika. Samma kväll blir en unga kvinna påkörd vid en ödslig skogsväg. Det är Valmann som hittar henne och när han gör det är hon död, men rör det sig om en tragisk trafikolycka eller om ett mord? Kvinnans kläder tyder på att hon antagligen varit prostituerad och då ingen saknar henne eller känner igen henne kan man konstatera att hon inte är norsk. Det blir en farofylld och rafflande kamp i att hitta de som ligger bakom denna handel av såväl människor som illegala preparat.

Jag ger högsta betyg till "Gränsen"! Och jag rekommenderar varmt Knut Faldbakken!

1 kommentar: