Sök i den här bloggen

Translate

fredag 27 juli 2012

"Hämndens skugga" av Val McDermid (originaltitel: "The Retribution")

Nu har jag precis läst ut "Hämndens skugga" av Val McDermid. Trots att jag gillar den här författaren så hade jag inte så stora förväntningar på boken men den var riktigt bra och mycket spännande. Det var visserligen ett tag sedan jag läste en bok av henne men jag trodde att jag kanske hade tröttnat på Tony Hill och Carol Jordan men det hade jag uppenbarligen inte.
Den ökände seriemördaren Jacko Vance (från boken "Under ingrodda ärr") lyckas rymma från fängelset. Han är en fullfjädrad fullblodspsykopat och han är ute efter hämnd på de personer som satte honom i fängelse eller på något annat sätt svek honom då han åkte fast. Kriminalinspektör Carol Jordan och psykologen Tony Hill står naturligtvis på hans lista men det gör också de andra som var inblandade i jakten på honom och också Vances exhustru och hennes partner. Det blir en plågsam jakt på rymlingen för Jordan och Hill och den är inte utan personliga katastrofer och sorg. Samtidigt jagar också Jordans team en seriemördare som på brutala sätt dödar prostituerade och märker dem med ordet min.

"Hämndens skugga" rekommenderar jag varmt till dem som gillar spännande deckare!

Jag har tidigare skrivit om följande böcker av denna författare:
"I mördarens nät"
"Ett fjärran eko"
"Andras plåga"
"I terrorns skugga"
"Mörka domäner"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar