Sök i den här bloggen

Translate

fredag 14 september 2012

"Någon sorts frid" av Camilla Grebe och Åsa Träff

"Någon sorts frid" är skriven av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff. Jag har svårt att sätta betyg på boken men den är lättläst, ganska spännande och den har korta kapitel. Handlingen bygger kring psykoterapeuten Siri Bergman. Hon och två kollegor har en egen privat praktik där de tar emot en mängd varierande patienter. Privat kämpar Siri med att komma över sin makes död. Hon bor i den skärgårdsstuga som de tillsammans flyttade till innan mannen dog. När en av hennes patienter hittas död vid hennes brygga finner man ett brev där flickan antyder att hon tagit sitt liv p.g.a. att Siri inte är någon speciellt bra terapeut. Men ganska snabbt kan polisen slå fast att det inte rör sig om något självmord utan om ett mord. Det verkar också som om mördaren på något vis är ute efter Siri. Hon känner sig iakttagen och det sker en del konstiga och mystiska saker runt henne. Är det någon där ute som vill henne illa? Och i så fall varför? Vilka i hennes närhet kan hon lita på?

Jag kommer inte att sätta upp Grebe och Träff i listan över de bästa kriminalförfattarna efter att bara ha läst "Någon sorts frid". Men jag tänker läsa uppföljaren till den här boken för så pass bra tyckte jag att den var och jag blev lite nyfiken på att se hur det kommer att gå för Siri Bergman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar