Sök i den här bloggen

Translate

söndag 27 januari 2013

"Stråk av rött" av Elizabeth George (originaltitel: "Careless in Red")

Det har tagit mig två månader att ta mig igenom "Stråk av rött" av Elizabeth George. Så fort jag köpt eller fått en annan bok så har jag lagt ifrån mig den här sega 700 sidor långa boken med alldeles för långa kapitel. Handlingen är inte heller speciellt intressant. Förr läste jag mycket av Elizabeth George och tyckte att det var bra böcker. Om det är min smak som förändrats eller om det är just den här boken som är så dålig vet jag inte.
Thomas Lynley har för att komma över att hans hustru mördats begett sig ut på en vandring längs Cornwalls kust. Han har också lämnat in sin avskedsansökan till sina överordnade vid New Scotland Yard. Under vandringen hittar han en kropp som ser ut att ha fallit från en hög klippa. Han tillkallar hjälp och den lokala polisen vill att han stannar kvar på orten. När det snart uppdagas att det inte var en olycka utan att någon mixtrat med den döda pojkens klätterutrustning så ombeds han stanna kvar och bistå polisen i deras arbete. Något han motvilligt går med på att göra. Även Barbara Havers skickas dit för att hjälpa till men också för att Lynleys f.d. kollegor är oroliga för honom.

Som ni förstår så är inte "Stråk av rött" en bok som jag tänker rekommendera er att läsa. Jag tycker faktiskt att det här är riktigt dåligt. För min del kommer det att dröja innan jag överväger att läsa något av denna författare igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar