Sök i den här bloggen

Translate

lördag 15 juni 2013

"Inferno" av Dan Brown (originaltitel: "Inferno")

Tyvärr så känns det som att jag läst detta redan! Jag tycker inte alls att "Inferno" är lika bra som t.ex. "Änglar och demoner". Dan Brown har inte lyckats med att förnya sin stil utan det känns som en upprepning av tidigare böcker, vilket gör att den som en följd av det blir sämre. Det är samma höga tempo som i de tidigare böckerna med en jakt på att tyda symboler och liknande. Och precis som tidigare får också Robert Langdon av en "slump" sällskap av en unga kvinna när han springer runt för att hitta lösningen till den gåta han denna gång ställs inför. Inte ens den lilla skruven på slutet av storyn räddar upp det. För mig är inte "Inferno" en bra bok. Men det är min åsikt och ni som gillar Browns böcker ska nog läsa den och själva avgöra vad ni tycker.

Robert Langdon vaknar upp i en sjuksäng. Han har en fruktansvärd huvudvärk och minns inget av vad som hänt. Han vet inte heller var han befinner sig. Strax efter att han vaknat dyker det upp en beväpnad kvinna. I sitt försök att komma åt Langdon skjuter hon en läkare och då flyr Langdon tillsammans med en annan läkare, Sienna Brooks. Här startar en jakt genom Florens och allteftersom börjar Langdon få tillbaka sitt minne och han och Sienna börjar förstå att de måste följa de ledtrådar som de har fått för att kunna stoppa en galning som påstår sig ha skapat Dantes Inferno...

Tidigare böcker av denna författare:
"Gåtornas palats"
"Änglar och demoner"
"Da Vinci-koden"
"I cirkelns mitt"
"Den förlorade symbolen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar