Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 30 juli 2013

"Populisten" av Thomas Bodström

"Populisten" är ännu en lätt- och snabbläst bok. Det här är andra boken av Thomas Bodström som jag läst och jag tycker att den är bra. Boken är inte bara spännande utan också lite rolig. Emellanåt småskrattade jag t.o.m. lite för mig själv. Det är svårt att inte dra paralleller med riktiga personer då Bodström skriver om vissa av karaktärerna i hans böcker. Det här är den fjärde och avslutande delen i serien om advokaten Mattias Berglund, hans sambo Susanne Dahlgren och justitieminister Gerd Lundin. Jag har bara läst en av de tidigare böckerna, "Lobbyisten", och visst är jag sugen på att läsa de andra två men eftersom det här är den sista delen så vet jag inte hur jag kommer att göra.

Mattias och Susanne har flyttat ihop och nu försöker de att få vardagslivet att fungera med Mattias två barn som bor hos dem varannan vecka. Susanne som nu jobbar som biträdande justitieminister har fullt upp och Mattias försvarar en präst som anklagas för hustrumisshandel. Regeringskansliet utsätts för en hackerattack vilket leder till en större kris och Mattias får veta att en av hans klienter, narkomanen Micko, dött då någon knuffat honom framför ett tunnelbanetåg. Samtidigt som Mattias och Susanne kämpar med dessa saker så gör också Mattias tonårsdotter uppror.

Kanske låter det inte så spännande men det är det. Det är också intressant att se hur Bodström knyter samman händelserna. Jag rekommenderar absolut "Populisten"!

2 kommentarer:

  1. Jag har länge tänkt läsa något av Bodström, men det har ännu inte blivit av. Jag kanske borde prioritera upp honom på läs-listan... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag! Jag har haft samma tanke som du och nu blev det av eftersom Adlibris sålde "Lobbyisten" i storpocket på rea. Böckerna är inte superbra men de är ganska underhållande.

      Radera