Sök i den här bloggen

Translate

söndag 1 september 2013

"Mörka platser" av Gillian Flynn (originaltitel: "Dark Places")

"Mörka platser" är en ganska omtalad och omskriven bok som jag blev nyfiken på. Det är en originell deckare eftersom den inte har fokus på polisutredningar eller poliser. Boken är bra skriven och jag tycker att man kan känna med karaktärerna. Gillian Flynns senaste bok "Gone girl" har nyligen kommit ut på svenska och jag vill absolut läsa den också!

För tjugofem år sedan mördades den sjuåriga Libby Days mamma och två systrar under bestialiska omständigheter. På brottsplatsen hade satanistiska budskap skrivits på väggarna. Libby själv befann sig i huset då familjemedlemmarna dödades men hon lyckades komma undan. Hon vittnade mot sin femtonårige bror som snabbt blev misstänkt och arresterades för morden. Hon har aldrig tvivlat på att brodern är skyldig, men när hon nu som vuxen blir kontaktad av en grupp människor som intresserar sig för gamla mordfall och som tror att hennes bror var oskyldig börjar hon fundera på vad hon egentligen hörde den där hemska natten. Helt plötsligt känns inte allt så självklart längre och hon börjar rota i det förflutna. Kan det vara så att hon misstog sig gällande sin bror?

"Mörka platser" är mycket bra och spännande och jag kan rekommendera den om man vill läsa en lite annorlunda deckare!

2 kommentarer:

  1. Har du läst Gone girl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men jag har köpt den så den finns i högen med böcker som väntar på att bli lästa nu!

      Radera