Sök i den här bloggen

Translate

söndag 20 juli 2014

"Brända broar" av Val McDermid (originaltitel: "Cross and Burn")

Jag har alltid gillat Val McDermid men förra boken, "Mörkret gärning", blev jag väldigt besviken på. Det var dock ingen Tony Hill och Carol Jordan-deckare så när jag såg att det kommit en ny sådan var jag tvungen att köpa den. De brukar hålla måttet och brukar vara spännande och jag är glad att kunna skriva att "Brända broar" är jättebra, välskriven och mycket spännande!

Det seriemördaren Jacko Vance utsatte Carols team och hennes bror och hans sambo för under hans hämndaktioner (i boken "Hämndens skugga") har satt djupa spår hos alla i Carols fd team men det har också gjort att Carol brutit kontakten med dem alla. Hon har också sagt upp sig från polisen. Vad det gäller Tony så anklagar hon honom personligen för det som hände. Kriminalassistent Paula McIntyre har stigit i graderna efter upplösningen av specialenheten och den dag hon börjar i sin nya grupp under kommissarie Alex Fielding tar hon emot en anmälan om ett försvinnande. Det är en tonårspojke som oroar sig för att hans mamma inte kommit hem och det visar sig att Paula känner henne. Hon blir riktigt oroad för kvinnan då det samma dag hittas ett kvinnolik som liknar den försvunna kvinnan utseendemässigt. Den döda kvinnan har varit försvunnen i tre veckor och hittas nu brutalt misshandlad till döds. Det som slår både Paula och Alex är också att kvinnorna ser ut som Carol Jordan. Detta och en del fysiska bevis pekar ut Tony som möjlig mördare och Alex låter gripa honom. Hon har aldrig riktigt gillat Jordan och hennes team och ser chansen att göra sig ett namn på detta. Men de som känner Tony inser det omöjliga i att han skulle vara en brutal kvinnomördare och nu blir det plötsligt upp till Carol att försöka rentvå honom. Något som inte känns lätt för henne eftersom hon bestämt sig för att aldrig mer ha någon kontakt med honom...

Det här är en bok med hög spänning och det händer hela tiden något som gör att man bara vill läsa vidare så jag rekommenderar den med värme!! Nedan kan ni läsa om några av McDermids tidigare böcker. Bara klicka på titlarna så kommer ni till det jag skrivit om dem.

"Ett fjärran eko"
"Andras plåga"
"I mördarens nät"
"I terrorns skugga"
"Mörka domäner"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar