Sök i den här bloggen

Translate

måndag 1 september 2014

"Vanmakt" av Thomas Erikson

"Vanmakt" är den tredje boken i serien om beteendevetaren Alex King. Precis som de två tidigare böckerna så är den mycket välskriven och intressant. Kapitlen är korta och spänningen håller ett ganska högt tempo. Först kände jag att det här är den sämsta boken i serien men intrigen är så pass annorlunda och intressant så jag vet inte om jag verkligen kan säga det. Som läsare får man sig en riktig lektion i makt och vad det kan göra med människor...

Ett spädbarn försvinner och det visar sig att det är en engelsk diplomats son som kidnappats. Det konstiga är att barnet återlämnas ganska omgående. Både familjen och deras granne Alex King tycker att det är lite skumt och när sedan barnet och dess barnflicka försvinner några dagar senare blir historien ännu mer konstig. Återigen kommer barnet tillrätta men inte barnflickan. Ett kort tag efter det försvinner familjens tonårsdotter. Vem är det som terroriserar familjen och varför? Alex King får en hel del att fundera över då han samarbetar med polisen för att hitta den eller de som ligger bakom kidnappningarna.

Jag gillar Thomas Eriksons sätt att berätta och tycker att alla tre böckerna i serien är mycket läsvärda! Själv ser jag fram emot att läsa den fjärde, "Vedergällning", som kommer i oktober.

Tidigare böcker i denna serie (klicka på titlarna för att läsa om dem):
"Bländverk"
"Illdåd"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar