Sök i den här bloggen

Translate

måndag 16 februari 2015

"Stenarna skola ropa" av Ruth Rendell (originaltitel: "A Judgement in Stone")

Jag har fått fyra nyutgivna pocket i Albert Bonniers klassikerserie och jag har nu läst den första av dem, "Stenarna skola ropa" av Ruth Rendell. De andra tre ("Händelser vid vatten" av Kerstin Ekman, "Spionen som kom in från kylan" av John Le Carré och "Schakalen" av Frederick Forsyth) kommer så småningom att dyka upp här på bloggen. "Stenarna skola ropa" tycker jag är ett intressant mordmysterium. Eller mysterium är egentligen inte rätt ord eftersom man får veta vad som kommer att hända redan på de första sidorna, men trots det så vill man bara läsa vidare. Att jag dessutom lyckades läsa boken den här helgen gav en extra krydda. Detta eftersom morden sker på just Alla Hjärtans Dag...

Eunice Parchman kan inte läsa och det är den hemlighet i hennes liv som hon vill bevara mest av allt. Detta trots att det finns en hel del annat som hon inte borde vilja att det kom fram. Hon får anställning som hembiträde hos den intellektuella och förmögna familjen Coverdale. En anställning som kommer att leda till att Eunice mördar fyra av familjemedlemmarna. Detta för att de kommer på hennes mest dyrbara hemlighet.

Jag rekommenderar den här boken till alla som tycker om brittiska deckare. Trots att man vet vad som kommer att hända och varför så vill man läsa vidare för att få veta exakt vad det är som leder fram till morden. Jag tackar Albert Bonniers förlag för de här böckerna!

Jag har tidigare läst "Till vägs ände" av denna författare. (Klicka på titeln för att läsa om den)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar