Sök i den här bloggen

Translate

fredag 15 maj 2015

"Före dig" av Lucie Whitehouse (originaltitel: "Before We Met")

Den senaste boken jag nu läst är "Före dig" av Lucie Whitehouse. Jag tyckte att den lät spännande när jag läste om den och visst är den det, men den är också lite förutsägbar. Hela boken bygger på att Hannah inser att något inte stämmer med det hennes man berättat för henne och därför inser man som läsare att allt måste vara på ett annat sätt vilket gör att man kan ana sig till vad det kan vara. Men det är också svårt att skriva en sådan här story utan att läsaren kan lista ut en del saker så jag ger den godkänt i betyg för jag tycker att den trots allt är ganska bra.

Hannah arbetar i New York då hon träffar Mark. De blir snabbt kära i varandra och snart har de gift sig. Mark är bosatt i London och eftersom de båda kommer från England flyttar Hannah tillbaka. Mark är egen företagare och har det väldigt gott ställt. Han reser en hel del i jobbet men en dag då Hannah är på flygplatsen för att hämta honom är han inte med på planet. Han hör inte av sig och han svarar varken i telefon eller på mail. Mark har inte berättat så mycket om sitt liv mer än att hans föräldrar är döda och att han och brodern inte tycker om varandra så de har ingen kontakt. Men nu när Hannah inte vet vad som hänt maken börjar hon kontakta de få personer i hans liv som hon träffat och sakta rullar en ny och skrämmande historia fram. Hon inser att hon vet betydligt mindre om Mark än hon trodde...

"Före dig" är en psykologisk thriller och som jag skrev ovan så är den ganska bra och kan man leva med en viss förutsägbarhet så rekommenderar jag den definitiv. Jag kan absolut tänka mig att läsa fler böcker av Lucie Whitehouse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar