Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 4 augusti 2015

"Mordet på Orientexpressen" av Agatha Christie (originaltitel: "The Murder on the Orient Express")

Ännu en av dessa klassiska mordmysterier är nu omläst! Den här sommaren kan jag bara inte få nog av Agatha Christie! "Mordet på Orientexpressen" är en av dem jag tycker mest om eftersom den är lite extra klurig. Jag är så glad att Bookmark ger ut dessa vackra nyöver-sättningar nu under 125-årsjubileumet! Annars så är jag inte säker på att jag läst så många av Christies mordgåtor denna sommar.

Trots att det inte är högsäsong är det fullbokat i den vagn på Orientexpressen som Hercule Poirot ska färdas med då han brådskande behöver bege sig hem till London. Av den anledningen får han en oväntad kupékamrat det första dygnet. Järnvägsföretagets chef, som är en vän till Poirot, är också med på tåget och under en måltid konstaterar de två att det är en osannolik blandning folk på tåget. När det sedan sker ett mord måste Poirot försöka ta reda på vem eller vilka som kan ligga bakom brottet...

Jag lovar att det kommer att dyka upp fler av nyöversättningarna här under året och de jag redan läst kan ni läsa om genom att klicka på titlarna nedan:

"Huset på udden"
"Poirots jul"
"Döden på Nilen"
"Badortsmysteriet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar