Sök i den här bloggen

Translate

söndag 13 september 2015

"Kvinna inför rätta" av Louise Doughty (originaltitel: "Apple Tree Yard")

"Kvinna inför rätta" är en läsvärd och intressant bok. Louise Doughty berättar historien på ett fängslande sätt och bygger stegvis upp intrigen på ett imponerande sätt. Det tar ett bra tag innan man börjar se vad som hänt och vad som antagligen kommer att ske. Den kritik jag har är att boken börjar lite segt och emellanåt tappar berättelsen lite tempo men i det stora hela är det en bra och tankeväckande bok.

Yvonne Carmichael är 52 år och en framgångsrik genetikforskare. Hon är gift och har två vuxna barn. En dag då hon är inbjuden att prata inför medlemmarna i ett parlamentariskt utskott träffar hon en främmande man och genast uppstår en attraktion. Utan att ens ta reda på hans namn har hon sex med honom. De skiljs åt och hon tror att detta är en engångshändelse. Men hon kan inte sluta tänka på honom utan beger sig några dagar senare tillbaka i hopp om att hon ska stöta på honom. Och så träffas de igen och det är början på en otrohetsaffär som så småningom kommer att leda till att hon riskerar det liv hon har och att de båda hamnar inför rätta...

Jag ger "Kvinna inför rätta" ett väl godkänt betyg och även om jag inte tycker att den är lysande så är den verkligen värd att läsa! Någonstans, i en recension, läste jag att det är årets bästa thriller men det skriver jag inte under på. Mest pga att den saknar det tempo som en riktigt bra thriller behöver ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar