Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 14 oktober 2015

"Den du borde frukta" av Ingrid Elfberg

Min senaste lästa bok är "Den du borde frukta" av Ingrid Elfberg. Det är en psykologisk thriller och jag tycker att den är hyggligt spännande. Det är kanske inte en bladvändare som inte går att lägga ifrån sig men den är absolut läsvärd och den får definitivt godkänt av mig. Som en liten bifigur i historien finns polisen Erika från förra boken ("Tills döden skiljer oss åt").

50-åriga copywritern Zora har hamnat i något av en livskris. Hon förlorar sitt arbete ungefär samtidigt som hennes yngre sambo lämnar henne. Eftersom hon inte längre har någon fast punkt i Stockholm bestämmer hon sig för att resa till hemstaden Göteborg. Hon kommer dit strax efter att en välkänd och rik företagare hittats död i Göta älv. Hennes bror tillhör de som arbetar med fallet men det är något Zora inte känner till. Själv börjar hon dejta på nätet och snart har hon träffat den stilige och trevlige Carl. Frågan är bara om han är för bra för att vara sann. Poliserna som arbetar med mordet på den rike företagaren finner kopplingar till liknande fall och det de alla verkar ha gemensamt är att alla offer verkar ha sysslat med nätdejting...

Jag tyckte att Ingrid Elfbergs första bok, "Gud som haver", var jättebra och blev därför lite "besviken" på uppföljaren, "Tills döden skiljer oss åt". Om jag nu ska jämföra även "Den du borde frukta" med de andra så blir betyget ungefär detsamma som för andra boken. (Läs om de tidigare böckerna genom att klicka på titlarna.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar