Sök i den här bloggen

Translate

lördag 14 november 2015

"Eldjägarna" av Mons Kallentoft

Den sista delen i Mons Kallentofts elementserie heter "Eldjägarna" och nu har jag läst ut den. Den är berättad i samma stil som hans tidigare böcker om Malin Fors och den är ganska bra, men det är inte den bästa.

Linköping täcks av brandrök från en storbrand på Tornbyområdet. Det finns en stor explosionsrisk och det sprids en oro bland befolkningen. Ett pojklik har också funnits och det bidrar till den oroliga stämningen. Det är kroppen av en nioårig pojke som dumpats i en container i Sättuna. Bara någon dag senare är det Malin Fors själv som hittar en död och uppbränd kvinnokropp i den skog där pojken brukade leka ensam på kvällar och nätter. Finns det ett samband mellan det som händer i staden? Utredningen för Malin och hennes kollegor utanför landets gränser.

Eftersom jag själv bor i Linköping så är det något speciellt med att läsa de här böckerna. Allt känns så nära. Jag tycker absolut att ni som inte redan stiftat bekantskap med Malin Fors och hennes kollegor ska göra det nu. Det är böckerna i element- och årstidsserierna som handlar om dem. Jag rekommenderar också Hercules-serien som hittills består av böckerna "Zack" och "Leon". Läs om dessa böcker genom att klicka på titlarna nedan.

De tidigare böckerna i denna serie är:
"Vattenänglar"
"Vindsjälar"
"Jordstorm"

Årstidsserien innehåller följande böcker:
"Midvinterblod" (läst innan jag startade bloggen, därav en extern länk)
"Sommardöden" (läst innan jag startade bloggen, därav en extern länk)
"Höstoffer"
"Vårlik"
"Den femte årstiden"

Andra böcker av denna författare:
"Marbella club"
"Zack"
"Leon"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar