Sök i den här bloggen

Translate

söndag 3 januari 2016

"Fem små grisar" av Agatha Christie (originaltitel: "Five Little Pigs")

Då var det nya året igång och första boken är utläst! Jag gjorde som jag hade tänkt och gav mig på ännu en Agatha Christie-deckare. "Fem små grisar" är en underhållande men inte alltför spännande bok. Hercule Poirot utreder ett 16 år gammalt mord som anses uppklarat och han gör det genom att intervjua åklagare, advokater, polis och de fem överlevande vittnena. Som läsare får man samma historia beskriven ur flera olika perspektiv flera gånger om och till slut har läsaren (och Poirot) alla de pusselbitar som behövs för att lösa brottet.

För 16 år sedan dömdes Caroline Crale för mordet på sin make Amyas och senare avled hon. Deras då 5 år gamla dotter Carla kontaktar nu Poirot för att hon inte tror att mamman var skyldig. Innan mamman dog skrev hon nämligen ett brev till Carla där hon sa att hon var oskyldig. Carla ber Poirot om hjälp med att ta reda på sanningen, vilket han också ger sig i kast med att göra.

"Fem små grisar" är ett bra och välberättat mysterium. Jag har verkligen kommit in i en period då jag bara känner för att läsa mer av Christie så fort jag läst ut en av hennes böcker. Men nu ska jag läsa något annat och spara lite på hennes deckarpärlor!

Jag har läst följande av de nyöversatta böckerna:

"Mordet på Orientexpressen"
"Huset på udden"
"Poirots jul"
"Döden på Nilen"
"Badortsmysteriet"
"Par i brott"
"4.50 från Paddington"

Och på tal om "Par i brott" så ska TV4 nu i januari börja visa BBC-serien "Partners in Crime". Den ser jag fram emot att se!

1 kommentar:

  1. Måste nog läsa några av de här böckerna !

    SvaraRadera