Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 19 juli 2016

"Där inga ögon ser" av Dag Öhrlund

Åh vad glad jag är över att jag fick tipset om "Där inga ögon ser" :) Jag valde att lyssna på den och Stefan Sauk (som är uppläsare) är en extra krydda till storyn. Det är en deckare med mycket humor men med ett oerhört allvarligt ämne och den är väldigt bra berättad. Balansen mellan humor och allvar är perfekt. Karaktärerna fastnade hos mig direkt och det ska bli spännande att följa denna serie.

Den mycket egna och fördomsfulla kommissarien Ewert Truut är tillbaka i Stockholm efter att ha varit placerad i Skåne under några år. Han har fått chansen till återkomsten genom att ta sig an ouppklarade brott, så kallade cold cases. Han tror att han ska få arbeta ensam men tilldelas två medarbetare, den snygga Carolina Herrera och datageniet Måns Schmidt. Han gör det inte lätt för dem men sakta men säkert tar de sig igenom Truuts hårda skal. Det första fallet de väljer att försöka lösa är ett mord på en 10-årig pojke i Mariefred. De beger sig dit för att prata med pojkens skilda föräldrar, gamla lärare och den numera pensionerade polischefen som höll i den ursprungliga utredningen. Alla är inte helt samarbetsvilliga och samtidigt som Truuts grupp kämpar med att få reda på sanningen tvingas Truut själv att konfrontera sina egna fördomar.

Dag Öhrlunds bok "Där inga ögon ser" är absolut läsvärd och gillar man ljudböcker så ska man definitivt lyssna på den. Jag kommer att hålla mina ögon öppna efter fortsättningen för Truut och hans gäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar