Sök i den här bloggen

Translate

söndag 20 november 2016

"Gränsland" av Peter Lindmark och Jimmy Lindgren

För ett tag sedan läste jag fösta delen i serien om Nicholas Warg, "Förrädare", och var inte så där övertygat imponerad av den. Men ni var ett par stycken som tyckte att jag borde ge fortsättningen en chans och nu har jag gjort det. Jag har lyssnat på "Gränsland" som är andra delen i serien. Böckerna är skrivna av Peter Lindmark och Jimmy Lindgren. Jag tycker att den här boken är lite bättre än den första och kanske hjälps den upp lite av Stefan Sauk, som är uppläsare av ljudboken. Han gör ett fantastiskt jobb med mycket inlevelse och humor.

Journalisten Lisa och hennes familj avrättas brutalt i hemmet söder om Stockholm. Detta trots att det finns ett allvarligt hot mot Lisa och trots att de står under bevakning dygnet runt. Anledningen är att hon skrivit och publicerat en artikel  där hon anklagat ett amerikanskt företag för att ha förfalskat viktiga forskningsresultat. Hon har gjort ytterligare upptäckter och planerade att skriva en uppföljning. Informationen har hon bl.a. fått av en svensk EU-parlamentariker som efter morden går under jorden med sin familj. Ärendet hamnar på Diana Liljas och Nicholas Wargs bord och det första de måste göra är att hitta den försvunne EU-parlamentarikern...

Jag ger som sagt andra delen i serien ett lite högre betyg än den första och jag vidhåller att man ska läsa serien om man gillar thrillers med en gnutta av spion- och underrättelsetjänsttema. Så kanske är det ett julklappstips till någon som gör det :) Ljudboken är 10 timmar och 58 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar