Sök i den här bloggen

Translate

fredag 2 juni 2017

"Den som dödar" av Samuel Karlsson

Det här var en positiv överraskning!! Jag hade inga förväntningar alls när jag köpte den här ljudboken utan jag valde den som en av tre för 149 kr hos Adlibris (klicka här för att komma till erbjudandet som gäller månaden ut). Jag tycker att "Den som dödar" är spännande, intressant och den är berättad med humor. Detta trots att stora delar av storyn är mycket blodig och rå. Uppläsare av ljudboken är Electra Hallman och den är 10 timmar och  54 minuter lång.

Enstöringen Eskil Berg bor i torpet Sjöliden, några mil utanför Hultsfred. En dag hittar brevbäraren honom svårt misshandlad och torterad. Han är nätt och jämnt vid liv och det blir kriminalkommissarie Louise Hård som får ansvar för att ta reda på vad som har hänt Eskil. Ryktena om att han ska vara väldigt rik visar sig stämma och det skulle kunna vara ett möjligt motiv. Men poliserna gör också fynd i torpet som tyder på att förklaringen till misshandeln och tortyren finns i Eskils förflutna. Snart visar det sig att förövaren eller förövarna inte är klara och fler äldre män, både i och utanför Sverige, misshandlas och dödas. Louise och hennes kollegor visar sig också ha mycket mäktiga fiender i deras jakt på sanningen och med livet som insats jobbar de vidare med att avslöja en sanning som så många vill ska stanna dold i det förflutna.

Om jag har förstått allt rätt så heter den inbundna varianten av denna bok "Mordet på Hammarsköld". Det här är den första delen i serien om kriminalkommissarie Louise Hård och jag är glad att jag även införskaffade andra delen i ovanstående erbjudande för jag vill läsa (lyssna på) mer av Samuel Karlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar