Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 20 december 2017

"Liten tid vi leva här" av Christer Nygren

Den här ljudboken (som är 6 timmar och 45 minuter lång och uppläst av Björn Löfgren) valde jag egentligen enbart pga att den utspelar sig under julen. Av den anledningen hade jag inga förväntningar på "Liten tid vi leva här" av Christer Nygren och just därför blev jag positivt överraskad. Inte för att det är den bästa deckaren jag läst eller lyssnat på utan för att den var ganska spännande och för att den sticker ut lite i genren. Detta eftersom den första gången gavs ut i slutet på 80-talet och det gör att man även får en liten nostalgitripp då man lyssnar på den.

Journalisten Tommy Westfält känner ingen större glädje eller entusiasm inför den stundande julen. Han har separerat från sin flickvän Katrin och bor nu ensam i ett rum som han hyr av en äldre dam. Men mitt i allas julförberedelser slår en tomtemaskerad man till mot en kvinna som är ute och springer. Samtidigt kontaktas Tommy av en ung kvinna som är rädd för den man som för något år sedan våldtog henne. Hon säger till Tommy att någon ringer henne och bara finns där i luren utan att säga något och hon är övertygad om att det är mannen som våldtog henne. När så Tommy dessutom får se den dömde mannen på permission ute på stadens gator inser han att han gör klokast i att prata med polisen. Men kommer han och de att hinna ingripa innan något ytterligare och brutalare sker?

Det här är en julig deckare som jag tycker passar alldeles utmärkt att läsa eller lyssna på just nu 🎁 Det enda som jag vill klaga på är att uppläsningen kändes lite "hastig" och ibland var det svårt att uppfatta att det blev nytt stycke och att det var andra karaktärer som plötsligt var i fokus, men jag vande mig vid det och behövde bara backa ett par gånger i början. Det finns åtta böcker i serien med Tommy Westfält och det är inte alls omöjligt att jag kommer testa någon mer av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar