Sök i den här bloggen

Translate

fredag 2 mars 2018

"Bottenskrap" av Jørn Lier Horst (originaltitel: "Bunnfall")

"Bottenskrap" är den sjätte delen i serien om William Wisting. Tyvärr har de kommit ut på svenska i en väldig oordning och varför de gjort det vet jag inte. Jag har läst dem i den ordning de getts ut och har därför emellanåt haft svårt att hänga med, så min rekommendation är att läsa böckerna i rätt följd. De finns listade så i slutet av detta inlägg, men observera att de första delarna inte finns på svenska (än i alla fall...). Böckerna är annars ganska bra och spännande. Jag har läst de andra men valde att lyssna på "Bottenskrap" och båda sätten funkar fint.

I den lilla orten Stavern i Norge sköljs en avkapad vänsterfot i en sportsko upp på stranden. Och som om inte det var nog så fortsätter det att flyta upp fler fötter. Inom loppet av en vecka har det dykt upp fyra vänsterfötter i sommaridyllen. Alla med en sportsko på. William Wisting och hans kollegor försöker trots få ledtrådar att ta reda på vad det är som pågår. De misstänker att fötterna kan komma från äldre män som varit försvunna i flera månader och det visar sig vara rätt i de flesta av fallen. Men varför bara fötterna flyter upp och var resten av kropparna finns fortsätter att vara ett mysterium. Sakta börjar bitarna falla på plats och ledtrådarna leder bakåt i tiden. Så småningom börjar Wisting ana ett mönster, men kommer han hitta mördaren innan fler dör?

Som jag skrev så lyssnade jag på "Bottenskrap" och ljudboken är 9 timmar och 37 minuter lång och den är uppläst av Mattias Linderoth. Jag tycker att Jørn Lier Horst är en bra författare och jag gillar den här boken och de andra. Men som jag skrev ovan så önskar jag att de getts ut i rätt ordning även på svenska...

"Nattmannen" (del 5)
"Bottenskrap" (del 6)
"Vinterstängt" (del 7)
"Jakthundarna" (del 8)
"Grottmannen" (del 9)
"Blindgång" (del 10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar