Sök i den här bloggen

Translate

söndag 30 september 2018

"Kvinnan i fönstret" av A J Finn (originaltitel: "Woman in the window")

Åh vad jag har våndats över ifall jag ska läsa den här boken eller inte. Dels känns det som att det redan finns en del böcker på temat och att jag läst några av dem, men å andra sidan har "Kvinnan i fönstret" fått så bra kritik. Så det slutade med att jag läste den och jag tycker att den är okej, men inte mer än så. Jag tycker inte att det blir riktigt spännande mer än möjligtvis lite på slutet. Jag trodde att handlingen skulle krypa in under skinnet på mig lite mer än den gjorde.

Psykologen Anna Fox lider av agorafobi och lever ensam och isolerad i sitt hus i New York. Hon dricker lite för mycket vin och får dagarna att gå genom att titta på Hitchcockfilmer och spionera på grannarna. En dag flyttar familjen Russell in i huset på andra sidan gatan. Familjen består av mamma, pappa och en tonårsson. Anna får de kommande dagarna besök av både sonen och mamman och hon känner att allt kanske inte är så perfekt hos dem som det ser ut när hon tittar på dem genom fönstret. Och så händer något hemskt. Anna blir, genom sitt fönster, vittne till hur mamman blir knivhuggen. Hon larmar polisen. Men när sedan händelsen ska utredas visar det sig att ingen tror på henne och allt hon har som bevis visar sig kunna motbevisas. Är det Anna själv som håller på att tappa det helt eller har någon lyckats mörka ett mord och gömma undan offret?

A J Finn har skrivit en helt okej psykologisk spänningsroman, men som jag skrev ovan hade jag hoppats på att just spänningsfaktorn skulle ha varit lite högre.

"Kvinnan i fönstret" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Angela Kovács och den är 13 timmar och 44 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar