Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 oktober 2018

"Åtta steg bakom" av Denise Rudberg

Ni som läser den här bloggen vet att jag vanligtvis vill ha rafflande spänning och högt tempo i de deckare jag läser. Men när det kommer till Denise Rudbergs serie om Marianne Jidhoff m.fl. så nöjer jag mig med det lugna och lagom spännande tempot. Jag vet faktiskt inte varför jag är så förtjust i dessa böcker men så fort jag har läst ut den senaste så börjar jag längta efter nästa del. Så nu när jag läst ut "Åtta steg bakom" påbörjas en lång väntan på nästa bok...

1988 försvinner den unga Isabelle Renaudot från sin systers bröllopsfest på Djurgården. Utredningen som följer leder ingenstans och fallet blir liggande olöst. 30 år senare går familjen med på att för första gången uttala sig om försvinnandet och de gör det i en dokumentär som sänds på radio. Detta leder till att Marianne Jidhoff och hennes enhet får återuppta utredningen. Familjen är inte speciellt samarbetsvillig och det verkar som om de alla har något att dölja. Augustin Madrid, som ingår i Jidhoffs enhet, kontaktas av en man som blivit utsatt för en överfallsvåldtäkt. Ju mer Augustin utreder den desto tydligare blir det att våldtäkten kan ha en koppling till det 30 år gamla försvinnandet. Men kommer utredarna få folk att minnas och öppna upp sig om vad som skedde den där sommarkvällen 1988?

"Åtta steg bakom" är som titeln antyder den åttonde boken i Elegant crime-serien. De andra delarna kan ni läsa om genom att söka på Denise Rudbergs namn i sökrutan ovan.

"Åtta steg bakom" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Anna Maria Käll och den är 8 timmar och 32 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar