Sök i den här bloggen

Translate

lördag 20 oktober 2018

"Det som göms i snö" av Carin Gerhardsen

Det här är den första boken av Carin Gerhardsen som jag läst! Av någon anledning så har det aldrig blivit av att jag läst hennes Hammarbyserie. Därför blev "Det som göms i snö" en positiv överraskning för mig. Första intrycket var dock att det här kommer att bli en seg historia att ta sig igenom, men så plötsligt överraskas man som läsare av något som ändrar hela handlingen och efter det var jag fast. Jag gillar när man inte kan förutse vad som ska hända och det kan man definitivt inte i denna bok. Utan trots att man tror sig ha listat ut allt så lyckas Gerhardsen att överrumpla läsaren hela vägen till de sista sidorna.

Ett otroget kärlekspar sitter i bilen på väg för att hitta en avskild plats för samvaro. En ung kvinna erbjuds lift av en främmande man då den taxi hon beställt aldrig dyker upp. En man har bråttom hem till sin fru och kör för fort på de snötäckta vägarna. Alla inblandade passerar samma ravin. Men bara en av bilarna hamnar i botten av ravinen och bara en dör där. Det går hela fyra dygn innan bilen och den döda hittas eftersom den gömts under all nysnö som föll då allt hände. Fyra år senare korsas de överlevandes vägar av olika skäl och pusselbitar börjar falla på plats. Alla har de sina skäl till att inte allt ska komma fram och snart urartar allt i en våldsspiral som ingen kunnat förutspå...

"Det som göms i snö" är en av de bättre psykologiska thrillers som jag läst den senaste tiden. Det är verkligen skickligt av Gerhardsen att kunna överraska genom hela boken och det är en viktig ingrediens i den här typen av böcker. Jag kan lova att det här inte kommer att bli den sista boken av henne som jag läser!

"Det som göms i snö" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Stefan Sauk och den är 11 timmar och 8 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar