Sök i den här bloggen

Translate

fredag 26 oktober 2018

"Två sorters sanning" av Michael Connelly (originaltitel: "Two Kinds of Truth")

Det är något med Michael Connelly som gör att jag inte tröttnar på hans böcker trots att de i flera aspekter liknar varandra. Den senaste av hans böcker som jag slukade är "Två sorters sanning". Det är en Harry Bosch-deckare och det är den respektingivande tjugoandra delen (!!) i serien om honom. Jag tror att jag har läst dem alla, även om jag inte riktigt kan svära på det. "Två sorters sanning" är spännande och lättläst, precis som Connellys böcker brukar vara.

Harry Bosch arbetar deltid som volontärpolis i San Fernando där han utreder gamla olösta fall. Men en dag hamnar han mitt i hetluften då han följer med till en ny brottsplats. Två apotekare (far och son) har blivit ihjälskjutna i deras apotek. Bosch blir nu en av de poliser som utreder fallet och det kommer att leda till att han blir infiltratör. Detta för att få fast ett av de gängen som ligger bakom den smutsiga miljardindustri som missbruket av receptbelagda läkemedel har skapat. Samtidigt får han veta att en dömd mördare försöker bli fri genom att påstå att Bosch planterade ett av de bevis som fällde honom för flera år sedan. Så samtidigt som Bosch jagar mördare tvingas han också försöka rentvå sitt namn och rykte.

Inte heller denna gång tröttnade jag på Bosch så jag kommer definitivt att vilja fortsätta följa honom. Jag kommer också att läsa Connellys andra serier, för det finns fler. Och med tanke på att han är en mycket produktiv författare så dröjer det nog inte alltför länge innan det dyker upp ett nytt inlägg om någon av hans böcker.

"Två sorters sanning" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Magnus Roosmann och den är 11 timmar och 37 minuter lång.

Vill ni ha fler tips på böcker av denna författare så sök på hans namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar