Sök i den här bloggen

Translate

lördag 3 november 2018

"Brännmärkta" av Carolina Neurath

Nu har jag läst uppföljaren till "Fartblinda" och "Gränslösa" av Carolina Neurath. Den heter "Brännmärkta" och är alltså den tredje delen i serien om journalisten Beatrice Farkas. Jag var väldigt förtjust i den första boken när jag läste den och tyvärr har ingen av de två följande böckerna fått mig lika fängslad som den, men trots det tycker jag att serien håller en hög klass och alla böckerna är spännande och intressanta. Som jag skrivit i några inlägg på senare tid så gillar jag att man som läsare blir överraskad när man läser en bok och det tycker jag att "Brännmärkta" lyckas med det vid ett par tillfällen.

Beatrice Farkas har fått en ny kollega, Adira Khalili, på tidningen Dagens finans och samtid. Tillsammans granskar de några flyktingförläggningar som drivs av en tidigare dokusåpakändis. Det ryktas om missförhållanden och efter ett av besöken på ett boende hittar Amira en lapp i sin ficka där någon ber om hjälp. Beatrice tycker att Amira reagerar lite konstigt på den och känner att Amira inte är lika sugen som hon själv på att gräva djupare. Båda journalisterna får hot via mail och en dag går en maskerad skytt in på redaktionen och börjar skjuta...

Jag tycker att "Brännmärkta" är en läsvärd bok och jag tror att det kommer att komma en riktigt spännande fortsättning på den här serien. Slutet tyder verkligen på det... Och då kommer jag absolut att läsa den!

"Brännmärkta" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Moa Gammel och den är 7 timmar och 11 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar