Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 6 november 2018

"Du måste dö" av Peter James (originaltitel: "Need You Dead")

Varje gång det kommer en ny bok av Peter James så vill jag kasta mig över den och bara försvinna in i storyn och därför såg jag så mycket fram emot att läsa "Du måste dö". Men för första gången blev jag lite besviken. Boken är den trettonde delen i serien om Roy Grace och jag har tyckt om alla de tidigare tolv böckerna, men den här gången fångades jag inte alls. Jag hade svårt att engagera mig och fastnade aldrig i själva intrigen. Karaktärerna är annars (som vanligt) välbeskrivna och intressanta, men något saknades för min del denna gången. Kanske är det den röda tråden med mysteriet kring Roys försvunna fru som klarades upp i förra boken som gör att jag känner att något fattas.

Kriminalintendent Roy Grace ska bege sig till Tyskland och hämta hem den 10-åriga sonen Bruno som han inte visste att han hade. Det var en av de saker som hans exfru Sandy överraskade honom med då sanningen om hennes försvinnande kom fram. Nu när Sandy är död så blir ansvaret för Bruno hans och sonen ska nu bo med Roy, hans ny fru Cleo och deras gemensamma son Noah. När en död kvinna hittas i ett badkar i Brighton kallas Roy till platsen. Till att börja med verkar det självklart att det är kvinnans tyrann till make som är den skyldige till mordet, men ju mer de gräver i offrets liv desto fler tänkbara gärningsmän blir möjliga. Allt är inte alls som det först verkade...

"Du måste dö" är, som alltid när det gäller Peter James böcker, lättläs med korta kapitel och den här hyggligt spännande. Den är dock, som jag skrev ovan, den sämsta av alla tretton delar. I alla fall enligt mig. Däremot tror jag att det finns potential för att kommande böcker kommer att vara bättre. En del av ingredienserna för det kan man se redan i denna bok...

"Du måste dö" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Peder Falk och den är 15 timmar och  37 minuter lång.

Vill ni läsa om de andra delarna i serien så sök på författarens namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar