Sök i den här bloggen

Translate

söndag 11 november 2018

"Oförsiktig kärlek" av Peter Robinson (originaltitel: "Careless love")

Jag har alltid varit förtjust i Peter Robinsons serie om kommissarie Banks, men kvaliteten på de senaste böcker har tyvärr varierat en del. I "Oförsiktig kärlek" finns en "gubbig ton" (i brist på bättre ordval) som stör mig lite och det händer inte speciellt mycket och när då kapitlen är så långa som de är i Robinsons böcker så känns allt extra segt. Jag hade helt enkelt högre förväntningar på denna bok.

Kroppen av en ung studentska har hittats i en övergiven bil ute på landsbygden. Bilen har någon vecka tidigare varit med i en bilolycka men inte hunnit forslas bort. Den unga kvinnan är uppklädd som om hon var på väg ut eller på väg hem efter en trevlig kväll på stan. Hon kan inte kopplas till någon av de inblandade i olyckan och det syns ingen tydlig dödsorsak. Men vid obduktionen finner man höga halter av ett sedan länge förbjudet sömnmedel och det verkar som om kvinnan begått självmord. Frågan som Alan Banks och hans team måste ställa sig är hur hon i så fall hamnade i den övergivna bilen. Det finns nämligen inga tomma burkar eller liknande på platsen... Kan det ändå röra sig om ett mord?

"Oförsiktig kärlek" är den 25:e delen i den här serien och jag har uppskattat de allra flesta av dem. Ni kan läsa om några av böckerna genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. Att inte alla böckerna finns med här på bloggen beror helt enkelt på att jag läste en del av dem innan jag startade den. Om jag kommer att fortsätta följa serien? Jo antagligen. Det känns också som om "Oförsiktig kärlek" slutar på ett sätt som kan vara grunden inför nästa bok...

"Oförsiktig kärlek" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Tomas Bolme och den är 12 timmar och 50 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar