Sök i den hÀr bloggen

Translate

mÄndag 28 januari 2019

"Blindtunnel" av Tove Alsterdal

Äntligen en ny bok av Tove Alsterdal!! đŸ‘đŸ» Sedan jag lĂ€ste "Kvinnorna pĂ„ stranden" för nĂ„gra Ă„r sedan har jag varit fast för hennes böcker. "Blindtunnel" bjuder kanske inte pĂ„ hissnande spĂ€nning, men den Ă€r Ă€ndĂ„ en riktig bladvĂ€ndare. I efterordet skriver Alsterdal att det finns förvĂ„nansvĂ€rt lite skrivet om historien som hennes bok bygger pĂ„, fördrivningarna frĂ„n Sudetenland, och jag kan bara hĂ„lla med. Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag visste försvinnande lite om det innan jag lĂ€ste den hĂ€r boken, men Alsterdal tipsar ocksĂ„ om böcker om man vill fördjupa sig i historien och det Ă€r inte helt otroligt att jag kommer att göra det. Jag tycker att "Blindtunnel" Ă€r vĂ€ldigt intressant, otroligt fint berĂ€ttad och den Ă€r kryddad med lite spĂ€nning.

Daniel och Sonja Àr gifta men sedan Daniel förlorade sitt jobb har han förÀndrats och Sonja kÀnner inte riktigt igen sin man. Han har flytt in i husannonser pÄ internet och dÄ han hittar en vingÄrd till ett förvÄnansvÀrt lÄgt pris vÀljer Sonja att sÀga upp sig frÄn sitt jobb och tillsammans med sin man lÀmna Sverige. VingÄrden ligger i det omrÄde i Europa som en gÄng i tiden kallades Sudetenland och den har stÄtt övergiven i decennier. NÀr de flyttat in och börjat renovera den Àr Sonja den mest sociala av dem. En Àldre man som kommer förbi berÀttar att hans pappa varit trÀdgÄrdsmÀstare pÄ gÄrden och Sonja anlitar mannen eftersom varken hon eller Daniel kan speciellt mycket om hur den ska skötas. PÄ ett vÀrdshus i stan blir hon bekant med vÀrdshusets Àgare men ocksÄ med en mystisk kvinna som pÄstÄr sig turista i omrÄdet. Sonja fÄr inget riktigt grepp om henne men bjuder ÀndÄ hem henne till gÄrden eftersom hon visar intresse för den. Daniel i sin tur har rivit ner en igenmurad nedgÄng till kÀllaren och den i sin tur visar sig leda till tunnlar som vindlar under trakten. Det Àr nu drömmen om det nya livet förvandlas till en mardröm...

Jag tycker att "Blindtunnel" Àr en mycket bra och lÀsvÀrd bok! Det jag tar med mig nu Àr att det finns sÄ mycket historia som jag inte har en aning om. Jag förstÄr att historielektionerna i skolan inte rÀcker till men ibland kÀnner jag att jag mÄste ifrÄgasÀtta varför sÄ mÄnga timmar Àgnas Ät att lÀra sig svenska kungar i kronologisk ordning nÀr sÄ mycket mer nutida historia kÀnns viktigare... Nu tackar jag Tove Alsterdal för den hÀr lÀsupplevelsen och pÄbörjar vÀntan pÄ hennes nÀsta bok!

"Blindtunnel" finns ocksĂ„ som ljudbok. Den Ă€r upplĂ€st av Gunilla Leining och den Ă€r 8 timmar och  55 minuter lĂ„ng.

Ni kan lÀsa om författarens andra böcker genom att klicka pÄ titlarna nedan:
"Kvinnorna pÄ stranden"
"I tystnaden begravd"
"LĂ„t mig ta din hand"
"VĂ€nd dig inte om"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar