Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 2 januari 2019

"Socialgrupp noll" av Christina Larsson

❄️ Jaha då var det 2019! God fortsättning! Ännu ett år har gått och jag kan konstatera att jag läste  och lyssnade på otroligt många böcker under 2018. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag listat de jag tyckte bäst om i högerfältet, en bit ner. Att jag under de sista månaderna förra året plöjde så många böcker har gjort mig lite "mätt" så de senaste två veckorna har inte läslusten varit så stor. I stället bestämde jag mig för att titta ifatt på Scott & BaileySVTPlay. Jag har helt missat denna eminenta serie så jag känner att jag vill tipsa er om den ifall ni nu också skulle ha gjort det. Det finns fyra hela säsonger att titta på nu och den femte säsongen börjar på SVT1 (och SVTPlay) på fredag. Något att se fram emot!! ❄️

Jag har dock läst lite och jag avslutade 2018 och började detta år med boken "Socialgrupp noll" av Christina Larsson. Det är den sjätte fristående delen i serien om kriminalkommissarie Ingrid Bergman och jag gillar dessa böcker! Att de är så bra är nog en stor bidragande orsak till att jag, trots bisten på läslust, ändå tog mig an och igenom den. För det är en bra och spännande bok, precis som de tidigare böckerna i serien. Jag tycker nog att den har fått oförtjänt lite uppmärksamhet bland svenska deckare för de är alla skickligt berättade och mycket spännande.

Ingrid Bergman är tillbaka på jobbet efter en kortare tids föräldraledighet. Hon känner själv att hon behöver komma igång och tillsammans med sin chef bestämmer de att hon ska börja med att försöka lösa ett cold case. Hon får själv välja vilket och fastnar för mord som fick stor uppmärksamhet eftersom endast offrets huvud hittades. Samtidigt arbetar hennes kollegor vid grova brott med ett överfallsrån på centralstationen i Göteborg. En äldre kvinna har blivit rånad och misshandlad av ett gäng invandrarkillar, vilket de kan se på övervakningsfilm. Men kvinnan säger sig inte minnas så mycket och även ett annat vittne tar tillbaka sin utsaga så utredningen kör fast. Men det uppdagas att unga killar, som de som var med vid rånet, från och till verkar försvinna spårlöst. De som arbetar med att stödja dessa hemlösa unga pojkar tror att det kan röra sig om människohandel och snart visar det sig att det mycket väl kan vara så. Ingrid kan också börja se beröringspunkter mellan hennes utredning och den kollegorna jobbar med.

Jag tycker att "Socialgrupp noll" är en jättespännande och välberättad bok och jag hoppas att detta kan bli nystarten för min läslust. Vill ni hellre lyssna på boken så finns det också som ljudbok. Den är uppläst av Kjell "Coach" Bengtsson och den är 11 timmar lång. Och känner ni för att läsa om de tidigare delarna i serien så sök på författarens namn i sökrutan ovan.

2 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Håller med dig om att Christina Larssons serie om Ingrid Bergman är en underskattad serie! Mycket välskriven och bra och denna boken var inget undantag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det är någon mer än jag som känner så! :)

      Radera