Sök i den här bloggen

Translate

måndag 25 februari 2019

"Kastanjemannen" av Søren Sveistrup (originaltitel: "Kastanjemanden")

Det går lite långsamt med mitt läsande för tillfället eftersom jag har svårt att hitta bekväma ställningar att sitta och läsa i. Men nu har jag i alla fall tagit mig igenom den nya boken "Kastanjemannen" av Søren Sveistrup och om jag varit fullt kroppsligt frisk hade det gått betydligt fortare att läsa den än det gjorde nu. Dels för att den är väldigt lättläst men också eftersom den är spännande från första till sista sidan.

En kvinna hittas mördad vid en lekplats nära hennes hem i Köpenhamn. Kvar i hemmet finns hennes son men han har inget sett eller hört som kan hjälpa poliserna Naia Thulin och Mark Hess i jakten på mördaren. Kvinnans sambo blir snabbt misstänkt, dels pga vagt alibi men också eftersom han beter sig lite underligt. Det mest konstiga som hittas på brottsplatsen är en kastanjeman gjord av kastanjer och tandpetare. Vid den tekniska undersökningen av den lille mannen finner man fingeravtryck från en ministers försvunna dotter. Fickan har inte synts till på ett år och en man har fällts för mordet på henne efter att han erkänt dådet. Innebär det nya spåret att flickan trots allt inte är död eller är det bara ett villospår? När en likadan kastanjeman hittas då en annan kvinna mördas börjar i alla fall Naia och Mark att misstänka att utredningen av den försvunna flickan kan innehålla brister. Detta mottas dock inte bra av kollegor och chefer så delvis på egen hand fortsätter de att söka sanningen.

Jag gillar "Kastanjemannen" och hoppas på att få läsa fler spännande böcker av Søren Sveistrup. Speciellt skulle det vara kul att läsa mer om karaktärerna i den här boken. Vill ni heller lyssna på den så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Mattias Linderoth och den är 14 timmar och 46 minuter lång. Nu hoppas jag att jag så smått ska återfå lite bättre fysisk form så att jag kan börja läsa lite mer igen. Jag fortsätter också att lyssna på ljudböcker så senare i veckan kommer jag att skriva om en ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar