Sök i den här bloggen

Translate

fredag 8 mars 2019

"Stormvarning" av Maria Adolfsson

"Felsteg", som är den första delen i serien om kriminalinspektör Karen Eiken Hornby, var en av de bästa böckerna jag läste förra året och nu har jag äntligen läst andra delen. "Stormvarning" är lika bra som den första boken och jag är imponerad av hur bra Maria Adolfsson byggt upp den fiktiva miljö, ön Doggerland, där båda böckerna utspelar sig. Även karaktärerna är skickligt beskrivna och jag har redan börjat längta efter att få läsa mer om dem.

Mitt under julen hittas en död man på Doggerlands nordligaste ö Noorö. Karen Eiken Hornby som är sjukskriven av sviterna efter förra utredning tvingas tillbaka i tjänst. Detta eftersom hennes kollegor antingen är bortresta eller ligger sjuka i influensan som härjar på Doggerland. Karen känner sig faktiskt lite lättad över att få komma ifrån det julfirande som pågår i hennes hus. Den döde mannen visar sig vara en äldre man som intresserat sig för Noorös historia och som börjat bli jobbig för bl.a. ägarna till det lokala whiskydestilleriet. Vissa påstår att han börjat bli gaggig men när så också mannens dotterson, som jobbar på destilleriet, hittas död börjar Karen tro att den äldre mannen kanske var något på spåren. Karen har själv släkt på Noorö och det visar sig att alla kanske inte är så laglydiga som en kriminalinspektör skulle önska...

Jag är som sagt mycket förtjust i den här serien och jag uppmanar alla att läsa båda böckerna! De är lättlästa och spännande från första till sista sidan. Efter att nu ha läst ut "Stormvarning" längtar jag med spänning på nästa del! Föredrar ni att lyssna på böcker så finns "Stormvarning" också som ljudbok. Den är uppläst av Angela Kovács och den är 13 timmar och 38 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar