Sök i den här bloggen

Translate

söndag 21 april 2019

"Brotten som skakade Sverige" av Martin Borg

Jag har så många (förhoppningsvis) spännande och bra deckare som ligger här och väntar på att bli lästa, men jag var inte sugen på att påbörja någon av dem just nu. Men så hittade jag "Brotten som skakade Sverige" av Martin Borg liggandes i bokhyllan så det fick bli lite true crime. Jag har läst liknande böcker tidigare och de har varierat lite i kvalitet och en del av dem har varit lite tunga att ta sig igenom, men den här boken är fenomenalt bra skriven! Jag kunde inte lägga ner den innan jag läst om alla fallen Borg tar upp. Hatten av för han har verkligen lyckats berätta sanna kriminalfall på ett spännande och fängslande sätt. Man får läsa om allt från församlingen i Knutby, bankrånet i Kisa och de efterföljande polismorden i Malexander till Haijbyaffären och bokstölderna på KB samt mycket mycket mer. Sammanlagt tar boken upp 15 uppmärksammade brott i vårt land och det är allt från stölder, utpressning, rån och mord m.m. "Brotten som skakade Sverige" är helt enkelt en mycket läsvärd bok som ger en inblick i fallens bakomliggande faktorer men också själva händelseförloppen där såväl brott som huvudpersoner sätts in i ett större sammanhang. Läs den!

"Brotten som skakade Sverige" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Per Runhammar.

Hoppas att ni har och får en fortsatt fin påskhelg!! 🐥 Nu ska jag ägna mig åt lite påhittade och uppdiktade mysterier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar