Sök i den här bloggen

Translate

fredag 5 april 2019

"Försvinnanden" av Åke Smedberg

Åh vad jag har pendlat mellan att tycka att "Försvinnanden" är konstig och svår att hänga med i till att den är så spännande att jag bara vill lyssna vidare. Kanske beror det på att ljudkvaliteten inte är den bästa. Boken har tidigare getts ut som kassettbok och jag tror att inläsningen är densamma. Men så är det Stefan Sauk som läser den och han lyfter den verkligen. Så mitt sammantagna betyg nu när boken är utlyssnad är medel med ett litet plus efter. Ljudboken är 7 timmar och 36 minuter lång.

För 30 år sedan försvann en flicka i tjugoårsåldern från trakten av Bräcke i Jämtland. Fallet klarades aldrig upp och har intresserat många, speciellt en journalist som har ett stort intresse för försvunna personer. När man nu 30 år senare under spektakulära omständigheter hittar skelettet efter den försvunna flickan bestämmer sig journalisten för att resa tillbaka till Bräcke och se om han kan bringa nytt ljus på det som hände för så många år sedan. De trettio år gamla händelserna rullas på nytt upp och en vindlande jakt efter förövaren tar sin början...

"Försvinnanden" är  Åke Smedbergs första kriminalroman och den enda av honom som jag läst eller lyssnat på. Det är inte helt omöjligt att det kommer att bli fler nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar