Sök i den här bloggen

Translate

fredag 17 maj 2019

"Ett krossat hjärta" av Geir Tangen (originaltitel: "Hjerteknuser")

Det är 17 maj och då passar det ju alldeles perfekt att välja att skriva om en norsk bok! Grattis med dagen! 🇳🇴 Jag har nu läst andra delen ("Ett krossat hjärta") i Geir Tangens serie om journalisten Viljar Ravn Gudmundsson och kriminalkommissarie Lotte Skeisvoll och jag är lika förvirrad som när jag hade läst den första boken "Maestro" (läs om den genom att klicka på titeln). Visst är det en helt okej deckare, men det känns som att storyn ibland krånglas till lite bara för att just krångla till det och inte så mycket för att det ska bli mer spännande. Däremot fick jag mer känsla för karaktärerna i "Ett krossat hjärta" än jag fick när jag läste första delen så betyget blir kanske lite högre den här gången.

Viljar Ravn Gudmundsson och Lotte Skeisvoll har precis hämtat sig efter jakten på seriemördaren Maestro när de dras in i ett nytt fall. Den här gången blir det ytterst personligt för Viljar. En ung adopterad flicka hittas mördad efter en fest i Haugesunds finare villaområden och det är Viljars son Alex som vaknar upp bredvid den döda. Han blir naturligtvis misstänkt för att ha orsakat hennes död. Viljar och Lotte, som lärt känna varandra, vill båda två rentvå Alex men ju djupare de forskar kring omständigheterna desto svårare blir det att göra det. Alex verkar ha varit indragen i mycket skit - allt från narkotika till högerextremism och sexuellt experimenterande...

Ja det är verkligen svårt för mig att komma till ett sammanfattande omdöme för "Ett krossat hjärta" men jag tycker trots allt att det är en helt okej deckare och som jag skrev ovan så känns karaktärerna nu mer intressanta. Vill ni hellre lyssna på "Ett krossat hjärta" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Stefan Sauk och den är 13 timmar och 35 minuter lång.

Med detta inlägg passar jag också på att önska er en riktigt fin helg!! 🌸

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar