Sök i den här bloggen

Translate

söndag 26 maj 2019

"Hämnden är min" av Gösta Unefäldt

Så lite tid och så mycket spännande böcker! Så känner jag just nu. Tiden att läsa är inte riktigt så stor som jag skulle önska för tillfället, men eftersom jag också sover ganska dåligt har jag nu lyssnat mig igenom "Hämnden är min" av Gösta Unefäldt. Till alla er som sover dåligt, ibland eller ofta, så kan jag tipsa er om att ljudböcker är ett mycket bra sällskap när man ligger och stirrar i taket då man egentligen borde sova. I alla fall tycker jag det. Även om det är spännande så får det mig att koppla av och oftast sova lite grann i alla fall. Att jag valde ännu en bok i serien Polisen i Strömstad beror på att jag tycker att de är lite småmysiga och Fredde Granberg gör ett alldeles utmärkt jobb som uppläsare. "Hämnden är min" är 9 timmar och 56 minuter lång.

Den fd polischefen Gustav Jörgensson rastar sin tax när han plötsligt hittar en brutalt mördad man i anslutning till Strömstads välbesökta motionsspår. Han ringer till sin vän och efterträdare på polischefsstolen Bo Kronborg som beger sig till platsen. Egentligen är det Bos sambo, polisen Pernilla Bitén, som ska leda utredningen men eftersom hon befinner sig på kurs bestämmer sig Bo för att be Gustav och deras gemensamme vän Nils Gryt, också han pensionerad polis, om hjälp med att finna mördaren. När Pernilla kommer hem igen tar hon över den officiella utredningen men Bo, Gustav och Nils fortsätter med sin parallellutredning och med gemensamma krafter närmar de sig mördaren.

Den här serien har väldigt mycket charm men inte lika mycket nervkittlande spänning. Just i "Hämnden är min" tycker jag att det blev lite väl mycket spekulationer och för lite av Evald Larsson och mördarjakt. Men trots det fortsätter jag vara omåttligt förtjust i poliserna i Strömstad. Hela den här serien är väldigt passande att koppla av med under sommarmånaderna 🏖

Vill ni läsa om fler böcker i serien så söker ni på författarens namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar