Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 2 maj 2019

"Moratorium" av Monica Rehn

Sköna (men lite kyliga) maj är här! 🌸 Jag har läst lite mindre den senaste veckan eftersom jag bl.a. tog en tur till huvudstaden där det blev lite shopping men också en titt på de blommande körsbärsträden 🌸
Nu har jag dock läst ut "Moratorium" av den romandebuterande författaren Monica Rehn och jag tycker att det var en trevlig, ganska spännande och bra ny bekantskap! Boken är dessutom lättläst och välskriven.

På ett scoutläger 1996 omkommer en liten flicka i en brand. De unga scoutledarna Jonathan och David har vid olyckan druckit alkohol och skuldkänslorna slår lite olika. Jonathan tar det hela sämst och 10 år efter branden försvinner han spårlöst. Våren 2016 söker hans pappa upp David, som är jurist, och ber honom om hjälp med att ta reda på vad som hände sonen men också för att upprätta ett testamente. Davids liv har precis tagit en jobbig vändning då hans fru lämnat honom ungefär samtidigt som han förlorade jobbet på den advokatbyrå han trodde han skulle bli delägare i. Pga en stor skuld som snart måste vara avbetald antar han uppdraget, men spåren efter barndomsvännen är få. Snart börjar dock gamla familjehemligheter sippra upp till ytan och detta leder till att någon blir mördad. David börjar inse att jakten på sanningen är långt ifrån ofarlig...

Jag gillar den här boken och rekommenderar er att läsa den! Nu är det bara att hoppas att det kommer fler bra böcker från denna författare för i så fall kommer jag absolut att läsa dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar