Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 23 juli 2019

"Den bästa mamman" av Aimee Molloy (originaltitel: "The Perfect mother")

Jag börjar med att tacka HarperCollins Nordic för den här boken! :) Som jag skrev förra gången jag fick en bok av dem så blir jag alltid lika glad när det ligger en överraskning i postfacket! Jag hade spanat på "Den bästa mamman" redan innan den dök upp eftersom den har varit väldigt omtalad och hyllad i bl.a. sociala medier. Vad tycker jag då? Jo Aimee Molloy har skrivit en intressant psykologisk historia som bjuder på överraskningar och den är mycket välberättad. Jag har skrivit det förut men det tål att upprepas - böcker som bjuder på vändningar fram till sista sidan är bra böcker.

En grupp nyblivna mammor kallar sig själva för majmammorna och träffas regelbundet.  Två gånger i veckan ses de i Prospect Park i Brooklyn för att få lite välbehövlig tid tillsammans. En dag bestämmer de sig för att det är dags att ses utan sina bebisar. Det slutar med en utekväll på en trendig bar i kvarteret. Winnie, som är singelmamma, är först tveksam till att lämna sin sexveckorsbebis Midas med en barnvakt, men de andra vill inte höra talas om det och övertalar henne att följa med. Den här heta julikvällen försvinner Midas från sin spjälsäng. Barnvakten har somnat och har varken sett eller hört något. Dessutom har mammorna svårt att redogöra för varandras förehavande på baren. Utredningen som följer kommer att sätta vänskaper på prov och avslöja väl dolda hemligheter...

"Den bästa mamman" är en helt klart läsvärd bok och jag rekommenderar den varmt! Vill ni hellre lyssna på den så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Leining och den är 8 timmar och 55 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar